Aanzienlijk hogere productie door innovatief uitdrogingsprincipe

Freudenberg Household Products (FHP) maakt deel uit van de internationale Freudenberg-groep,  wereldwijde leider in de productie van non-woven stoffen en textiel. Freudenberg staat voor innovatie en kwaliteit in huishoudelijke schoonmaakproducten sinds de eerste raamdoek werd geproduceerd in 1948. Merknamen zijn onder andere Vileda®, O-Cedar®, Wettex®, Gala®, SWASH® and Marigold®.

De business unit Freudenberg Home and Cleaning Solutions heeft productie- en verkoopunits wereldwijd. Een van de productielocaties is gevestigd in Arnhem. 

Gezamenlijk onderzoeks- en ontwikkeltraject  

FHP zoekt voortdurend naar mogelijkheden om de productieprocessen te verbeteren en te verduurzamen. Zo ook het team in Arnhem. Hun uiteindelijke doel is om de output van de productielijn substantieel te verhogen met behoud van de hoge kwaliteit van het eindproduct. Om dat doel te bereiken hebben we samen met het team vanuit een gedegen onderzoek en ontwikkeltraject een aantal stappen gedefinieerd. Een van die oplossingen die uit dit gezamenlijke traject is voortgekomen is een innovatief uitdrogingsprincipe. 

Het uitdrogingsprincipe is een gezamenlijke ontwikkeling van specialisten van FHP en QING. Door eerst een aantal proof of principle opstellingen te realiseren, is het nieuwe principe op kleine schaal getest.  Plant manager Han Ariëns: “In de samenwerking leerden we QING kennen als betrouwbare partner, flexibel in houding en denken, betrokken bij uitvoering en ondersteuning.”

Op basis van dit principe hebben we een compleet nieuw systeem ontwikkeld en gerealiseerd. Vervolgens werd een integratieplan opgesteld, waarin we het systeem samen met FHP installeerden en in bedrijf namen.

Naar volle tevredenheid van Engineering & process innovation manager Gerrius Vroom: “Door de samenwerking tussen het team van FHP en het team van QING produceren we nu aanzienlijk meer.”

Op de locatie in Arnhem wordt nu substantieel meer productie van deze doeken gedraaid waarbij ook de kwaliteit van de doeken is toegenomen. 

Meer weten over hoe we dit hebben aangepakt? Laat je gegevens achter of neem direct contact op met Bram de Vrught.