QING pakt actieve rol in onderzoek en engineeringonderwijs

20 jan 2020

QING werkt nauw samen met de HAN Academie Engineering en Automotive. Businessmanager Bram de Vrught vertelt over onze samenwerking met de hogeschool en de rol die de HAN Company Desk Engineering en Automotive daarin speelt. “Prettig dat wens bedrijfsleven wordt gehoord door de HAN.”

Wat is de toegevoegde waarde van QING voor de HAN?

QING werkt graag, nauw en veel samen met HAN Academie Engineering en Automotive.

“Studenten zijn vaak heel onbevangen en komen daardoor met goede, originele ideeën. Hier laten we ons graag door inspireren. Daarnaast is het een goede manier om onszelf in de kijker te spelen bij mogelijke toekomstige QINGs”, zegt Bram de Vrught, businessmanager bij QING.

V.l.n.r. Enrico van de Vliert (mechatronicus), Bart van Went (algemeen directeur Qing en Bram de Vrught (businessmanager)

V.l.n.r. Enrico van de Vliert (mechanical engineer), Bart van Went (algemeen directeur QING en Bram de Vrught (businessmanager)

De druk op de arbeidsmarkt is groot. Medewerkers en studenten van de HAN merken dat ook. Zij worden door bedrijven regelmatig bestookt met verzoeken om opdrachten uit te voeren en/of mensen te leveren. Daarom heeft de HAN de Company Desk Engineering en Automotive opgericht. Hulpaanvragen kunnen zo beter worden gestroomlijnd. Voor bedrijven als QING, die warme banden onderhouden met de HAN, is dit voortaan ook hét aanspreekpunt.

Echte en realistische vraagstukken uit de industrie

Bij de hoofdvestiging van QING zijn momenteel 25 tot 30 mensen actief op diverse R&D projecten. Ze werken onder meer aan vernieuwende prototypes en testen de werking daarvan in het eigen lab. Daarbij zet QING graag kennis en kunde van studenten in voor een project van 20 weken. Een stage of afstudeeropdracht is ook mogelijk. In principe altijd in samenwerking met een opdrachtgever van QING.

De studenten werken dan aan echte en realistische vraagstukken uit de industrie. “Zo hebben we onlangs een multidisciplinair team van studenten gehad. 2 studenten van Embedded Systems en 2 van Industrieel Product Ontwerpen. Zij zijn er in 20 weken tijd in geslaagd een werkend prototype te maken van een telefoonhouder die draadloos kan opladen. Een mooi resultaat. ‘ParQING’, hebben we het apparaat genoemd. Ik sluit niet uit dat dit ook daadwerkelijk in productie wordt genomen”, zegt De Vrught.

Een ander voorbeeld: Anderhalf jaar geleden bedachten 5 studenten Werktuigbouwkunde tijdens hun stage bij QING een concept voor een specifieke vraag van een machinebouwer in de packaging industrie.

De Vrught:”De klant had zo’n vertrouwen in het prototype dat we hadden gebouwd, dat we de opdracht kregen om de echte machine daadwerkelijk te ontwikkelen en te bouwen. De testopstelling is nu klaar en de eindopstelling komt in zicht. Met name de food packaging- en logistieksector zijn constant in beweging, onderhevig aan innovatie. Daar willen we aan bijdragen door de marktpositie van onze opdrachtgevers te helpen verstevigen.”

Ondernemerscultuur met veel ruimte voor studenten

Bij QING heerst volgens De Vrught bewust een ondernemerscultuur waarin studenten veel ruimte krijgen: “We willen laten zien hoe ze de theorie die ze op school leren, hier in de praktijk kunnen brengen. Als je bij ons komt, ligt je pad niet vast. Je kunt zelf kiezen welke kant je op gaat, word je projectmanager of wil je technisch de diepte in? Zeg het maar.”

Bram de Vrught (36) is daar zelf een voorbeeld van. Na de middelbare school volgde hij eerst een mbo-opleiding Werktuigbouwkunde. Daarna studeerde hij Automotive aan de HAN. Vervolgens ging hij als engineer aan de slag. Sinds 2013 werkt hij bij QING, waar hij als businessmanager ook zijn commerciële skills benut.

Actieve rol bij onderwijs en onderzoek

Het is een flinke uitdaging voor het bedrijfsleven om de snelheid van de technische mogelijkheden bij te houden.

Andersom is het voor een onderwijsinstelling als de HAN soms ook lastig. Daarom zijn medewerkers van QING actief betrokken bij de Academie Engineering en Automotive. Ze geven gastcolleges en informeren docenten tijdens bedrijfsbezoeken. Ook worden ze betrokken bij de uitbouw van het Smart Production Centre.

“We willen een actieve rol spelen bij onderwijs en onderzoek,” zegt De Vrught. “Laten zien hoe wij werken, zodat docenten daar eventueel op kunnen bijsturen in hun lessen. De opleidingen bij de HAN richten zich veel op hard skills kennisopbouw, terwijl kennis steeds meer te maken heeft met soft skills. Dat laten we zien aan de hand van voorbeelden uit het bedrijf. We leggen uit hoe studenten kennis kunnen toepassen in de praktijk.”

Flexibeler onderwijs: prettig en stoer

Door de samenwerking met de HAN wil De Vrught het onderwijs flexibeler maken. “Het leuke van de HAN is dat ze bereid zijn te experimenteren, dat er multidisciplinaire teams van diverse studierichtingen kunnen worden samengesteld. We krijgen ruimte en worden gehoord. Ze voeren uit wat wij voorstellen. Dat vind ik prettig en stoer van de HAN.”

Tekst: Angela Jans
Eindredactie: HAN Techniek

Delen