Sanovo, Prespective en QING bouwen virtuele eiersorteermachine 

20 nov 2020

Als onderdeel van een pilot project zijn we samen met machinebouwer Sanovo en Prespective erin geslaagd een digitale kopie van een eiersorteermachine te ontwikkelen. Door de samenwerking met Prespective en de input vanuit Sanovo konden we een 3D CAD model gebruiken voor de virtuele machine, welke gebouwd werd in het real time 3-D development platform Unity. Dit virtuele prototype hebben we vervolgens aan de PLC-besturing gekoppeld, waardoor het model met de software van Sanovo aangestuurd kan worden. 

De virtuele machine, de digital twin van de echte machine, verwerkt de eieren zoals de echte machine dat ook doet.

“Hierbij konden we rekenen op de expertise en de ondersteuning van Prespective”, vertelt Kiki Bink, engineer bij QING. “Het digital twin project voor Sanovo was een mooie kans om met Prespective in Unity aan de slag te gaan.  Kiki werkte hierin zeer nauw samen met Prespective. “Door de kennis van beide partijen in te zetten ontstond een mooie win-win en konden we deze pilot tot een mooi resultaat brengen.”

Sanovo gebruikt al verschillende softwarepakketten om machines te simuleren en zet dit in voor verschillende doeleinden, zoals ondersteuning bij het inrichten van de productieomgeving bij klanten en voor het uitvoeren van onderzoek naar nieuwe machineconcepten.

Gerben Heinen, teamleider software bij Sanovo vertelt over de pilot: “Deze samenwerking met QING en Prespective geeft ons nu daarnaast de mogelijkheid om direct een 3D-model van onze machine te importeren en te koppelen aan onze PLC-besturing. Hierdoor kunnen we de software ontwikkelen aan de hand van deze digital twin, voordat een fysieke machine beschikbaar is. Dit levert tijds- en kwaliteitswinst op. Daarna kunnen we dit model gebruiken om regressietesten uit te voeren, nadat we aanpassingen aan de software hebben doorgevoerd. Hierdoor kunnen we de kwaliteit van onze software garanderen.”

“Prespective is ontstaan uit en ontwikkeld voor precies dit soort vraagstukken in de markt; een systeem snel inzichtelijk maken én testen, vóórdat het fysiek beschikbaar is”, licht Jorick Huizinga van Prespective toe. “Door deze manier van simuleren op het krachtige real-time 3D platform Unity, zien we in bedrijven parallelle ontwikkelprocessen ontstaan; men hoeft niet meer te ‘wachten’ op een fysiek systeem om de volgende stap in het ontwikkelproces te starten. Het kan tegelijk omdat alle teamleden, locatieonafhankelijk, een volledig werkend digitaal systeem ter beschikking hebben. Een must om de complexere systemen van de toekomst duurzaam te kunnen blijven ontwikkelen.”

Het koppelen van de virtuele machine aan de bestaande software levert veel winst op:

  • Kortere doorlooptijden in de ontwikkeling van software
  • Lager risico
  • Meer vrijheid om te experimenteren
  • Hogere kwaliteit van het proces

De volgende stap binnen dit pilot project is het verder optimaliseren van het model. De fysieke eigenschappen van de eieren spelen daarbij een belangrijke rol.

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Bram de Vrught

Delen