Tweedejaars studenten WTB en IPO samen in stageproject voor Alproned

27 jan 2020

QING werkt nauw samen de HAN Academie Engineering en Automotive. Afgelopen september zijn 4 studenten met een stageproject gestart bij QING. Het is een samenwerking van drie tweedejaars studenten Werktuigbouwkunde (WTB): Thijmen, Evelien en Jelte en één student Industrieel Product Ontwerp (IPO): Stijn. Het doel van het project was om een industrieel proces te automatiseren. De studenten hebben hier 20 weken de tijd voor gekregen.

“Het project wordt uitgevoerd voor opdrachtgever Alproned, producent van aluminium producten. De uitdaging van het project is om ervoor te zorgen dat het werk van IPO en WTB samenkomt, en dat de studenten elkaar aanvullen en van elkaar leren” Aldus Thijmen.

Voor Alproned in Bennekom hebben Stijn, Evelien, Jelte en Thijmen een machine ontworpen die aluminium sporten afdraait voor bevestiging in een ladder. “Dit gebeurt nu handmatig. Het werk is niet geheel zonder risico omdat de sporten met 3000 toeren per minuut draaien, dus als er één niet goed wordt bevestigd kan dat gevaarlijke situaties opleveren”,  vertelt Jelte. “We zijn begonnen met een plan van aanpak; hoe gaan we het doen? Wat bestaat er al? Daarnaast hebben wij eisen opgesteld, vanuit school, QING en natuurlijk vanuit Alproned. Vervolgens hebben wij hoofd- en deelvragen opgesteld, zoals ‘Wat is het doel van het project?’ ‘Waar moet rekening mee gehouden worden wat betreft veiligheid?’ De machine moet namelijk erg nauwkeurig worden berekend en precies gepositioneerd worden. Ook moeten wij goed nadenken over wat voor snijbewerking wij gaan toepassen en wat voor snijkoppen we gaan gebruiken.”

Toen de studenten eenmaal in kaart hadden gebracht waar de machine aan moest voldoen, begonnen ze met het idee om de sporten verticaal te bewerken. Jelte: “We zijn hier lang mee bezig geweest en kwamen tot de conclusie dat horizontaal bewerken makkelijker was. Hierdoor moesten wij opnieuw beginnen met de machine. Dit was voor ons een goed leerproces.”

Doordat WTB en IPO samen aan één project werkten, leerden ze ook vanuit verschillende invalshoeken naar het proces te kijken. “Bij WTB denken we: het moet werken. Vanuit IPO leren wij: het moet fijn zijn om mee te werken”, aldus Evelien. Stijn vertelt dat hij vanuit IPO kijkt of de machine ergonomisch werkbaar is. “Ook kijk ik naar het design van de machine. Het is een leuk dat wij samen komen, want ik leer van de WTB kant hoe je mechanische berekeningen maakt en Jelte, Evelien en Thijmen leren van mij wat een goed en werkbaar design is.”

Jelte vult aan: “Extra uitdaging was dat we te maken hadden met verschillende lengtes sporten. De machine moest dus zo ontworpen worden, dat er verschillende lengtes sporten in passen.” Thijmen vertelt dat het resultaat van het project wordt gepresenteerd aan de hand van een  3D-model en een adviesrapport. “Hierin staan beknopt de kosten van de machine, hoe deze werkt en hierin wordt onderbouwd waarom er bepaalde keuzes zijn gemaakt”. De studenten vertellen trots hoe de machine werkt: “De stelling wordt gevuld met sporten voor de ladder en deze worden bevestigd aan één kant van de ladder. We hebben gekozen om één kant per keer te doen, omdat de machine zo eenvoudig mogelijk moest zijn. We hebben een kleine elektromotor in de machine geplaatst die assen aandrijft waardoor de sporten in de machine glijden. Ondanks dat de machine eenvoudig moest zijn, is het alsnog best complex.” Volgens Evelien is het belangrijk dat het mechanisch proces erg nauwkeurig is.

De studenten vertellen dat ze het een leuk en leerzaam project vonden. “De collega’s bij QING waren leuk en de brainstorms waren erg leerzaam omdat de engineers bij QING veel ervaring hebben. Het is echt een kijkje in het bedrijfsleven, hoe het er echt aan toegaat. Een collega bij QING maakt simulaties voor opdrachtgevers. Wij hebben hem gevraagd om onze machine te simuleren. Hij leerde ons wat daarvoor nodig is en de simulatie wordt op dit moment gemaakt! Dat is erg gaaf!”.

André van Heusden, technisch directeur van Alproned vertelt dat hij het project als positief heeft ervaren. “Het was interessant om het project van de studenten te volgen. We hebben samen gezeten om te sparren en het is leuk om te zien dat de studenten een andere, en frisse kijk op het productieproces hebben. Met uiteindelijk een mooi resultaat.”

 

 

 

 

Delen