Trends & ontwikkelingen

Moet je als voedingsproducent van digitalisering je core business maken?

calendar icon
person icon
time icon
location icon
Digitalisering als corebusiness

Elke branche krijgt vroeg of laat te maken met digitale innovatie en dat geldt ook voor de voedingsindustrie. Digitale innovatie gaat een grote impact hebben op deze sector, van het kweken van gewassen tot op het bord van de consument. Maar is het noodzakelijk om van digitalisering je core business te maken?  

Het belang van digitalisering in de food industry

Het is geen geheim meer dat digitale innovatie en het gebruik van slimme technologieën veel voordelen met zich meebrengen. Digitalisering kan de efficiëntie van productieprocessen verhogen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van artificial intelligence (AI). AI kan de productiviteit verhogen, kosten besparen en de kwaliteit van producten waarborgen.

Slimme technologieën stellen bedrijven in staat om kwaliteitscontroles uit te voeren, waardoor bedrijven gemakkelijker kunnen voldoen aan voedselveiligheidsnormen. Het levert ook waardevolle data op die producenten kunnen gebruiken om de processen te verbeteren, zoals het verlagen van energiekosten en het verminderen van voedselverspilling.

Technologie wordt ook ingezet om de traceerbaarheid te verbeteren, zodat bedrijven de gehele voedselketen kunnen traceren, vanaf productie tot aan de levering van de klant. Met nauwkeurige traceerbaarheid kunnen problemen sneller worden opgelost. Bovendien stelt digitalisering de klantbehoeftes centraal. Voedingsproducenten zijn in staat om snel in te spelen op de veranderende consumentenvraag en kunnen nieuwe producten ontwikkelen.

Digitalisering als core business?

Het is onwaarschijnlijk dat je van de ene op de andere dag de core business van je productiebedrijf volledig verandert naar digitalisering. Het zal echter wel een grote rol kunnen gaan spelen in de bedrijfsvoering. Het is belangrijk om te bepalen welke uitdagingen, risico’s maar ook zeker kansen digitalisering jouw bedrijf kan bieden.

Het is daarom veel realistischer om digitalisering als onderdeel van de strategie te zien. Dit kan bijvoorbeeld door samen te werken met een innovatie- of technologiepartner. Met de juiste partner kan je optimaal profiteren van de voordelen van digitale innovatie. Door samen te werken heb je vaak toegang tot verschillende technologieën en technische expertises, waardoor je slimmer kunt investeren en minder risico loopt.

Naast het feit dat het realistischer is om digitalisering als onderdeel van je bedrijfsstrategie te zien, is het ook noodzakelijk als je wilt groeien en een voorsprong wilt hebben op de concurrentie.

Will Uijting
arrow down
Vragen of meer weten?
Will helpt je graag verder

Misvattingen over digitale innovatie

Er wordt vaak gedacht dat innovatie alleen geschikt is voor grote bedrijven die beschikken over voldoende capaciteit, middelen en kennis. Voor zowel kleine als middelgrote bedrijven kan het van grote waarde zijn.

Digitalisering is niet alleen bedoeld voor het automatiseren van processen en het integreren van geavanceerde technologieën, maar kan ook worden gebruikt om eenvoudige en effectieve oplossingen te implementeren. Ons advies is dan ook om klein te beginnen en stap voor stap veranderingen door te voeren. Welke kleine aanpassingen kunnen al een positief effect hebben op jouw vraagstuk?

Een andere misvatting is dat digitalisering leidt tot het verlies van banen in de voedingsindustrie. Automatiseren van bepaalde handelingen is een gevolg van innovatie, maar het kan ook nieuwe kansen creëren voor werknemers. Werknemers kunnen zich bijvoorbeeld gaan richten op data-analyse en onderhoud van machines en processen.

Daarnaast wordt vaak gedacht dat digitalisering alleen betrekking heeft op productieprocessen. Digitalisering kan positieve veranderingen teweegbrengen in de gehele voedselketen, van productie tot distributie en verkoop.

Kortom, digitalisering kan van grote waarde zijn voor zowel grote als kleine voedselverwerkende bedrijven en kan leiden tot verbetering van de efficiëntie, kwaliteit en concurrentiepositie.

Wil je inzicht krijgen hoe digitalisering binnen jouw bedrijfsstrategie past? Plan dan hier een vrijblijvend gesprek met ons in. Wij brainstormen graag met je mee.

succes icon
Verstuurd
Bedankt! Je inzending is ontvangen!
Oeps, er is iets fout gegaan. Probeer het opnieuw.