Trends & ontwikkelingen

Digitale innovatie in de agrisector en voedingsindustrie

calendar icon
person icon
time icon
location icon
Digitale-innovatie-voedingsindustrie

Digitale innovatie is noodzaak

Door de groeiende wereldbevolking groeit de vraag naar voedingsmiddelen snel. De grootste uitdaging voor de toekomst is om in 2050 méér dan 9 miljard monden te voeden. Om aan de vraag naar voldoende voeding te voldoen wordt ervan de agrifood-sector verwacht om snel mee te bewegen. Hierdoor staan de sectoren voor een aantal grote uitdagingen:

  • Productie verduurzamen: op grote schaal voeding produceren heeft een grote impact op het milieu. De voedselketen is verantwoordelijk voor een derde van de wereldwijde broeikasemissie.
  • De veranderde consumentenvraag beantwoorden: de consument wordt in de voedselketen steeds belangrijker en de vraag naar voedingsmiddelen wordt specifieker.
  • Omgaan met een tekort aan arbeidskrachten.

Om de uitdagingen aan te gaan en mee te kunnen bewegen in de snel veranderde wereld is digitale innovatie essentieel. De huidige problemen schreeuwen om oplossingen, slimme technologische innovaties komen daarbij goed van pas. Digitalisering – verzamelen en inzetten van data – geeft inzicht in kansen en creëert kansen.

De vraag in de voedingsindustrie verandert

Door de groeiende bevolking staat zowel de agrisector als de voedingsmiddelenindustrie voor de allergrootste uitdaging: de snel groeiende wereldbevolking voorzien van voedsel. Daarnaast blijft het tekort aan arbeidskrachten groeien, waardoor de uitdaging alsmaar groter wordt.

De agrifood-sector wordt deels verantwoordelijk gesteld voorde hoge uitstoot van broeikasgassen, met als gevolg de schadelijke impact op het milieu. Er wordt verwacht dat de foodindustrie verantwoordelijkheid neemt voor de huidige klimaatproblemen. Deze verwachtingen worden vaker uitgesproken door investeerders, banken, overheden en ook steeds meer consumenten.

De consument is een belangrijke factor

De consument grijpt steeds vaker de kans om zijn of haar mening te laten horen. Net zoals de veranderingen in de wereldbevolking en klimaat, veranderen de behoeftes van consumenten. De consument heeft een sterke invloed, de branche is genoodzaakt om te luisteren en om zich aan te passen.  

De consument is zich bewust van de problemen betreft het klimaat en de gevolgen ervan. Er ontstaan meer specifieke vragen. De behoeftes bevinden zich vaker in nichemarkten, denk aan biologische en plantaardige producten.

Kwaliteit en transparantie is een belangrijke waarde voor de consument. Er is steeds meer interesse in duurzame, lokale en ambachtelijke producten. Je ziet dat de voedselproducenten deze vraag willen beantwoorden en transparant willen zijn over de productie.

Will Uijting
arrow down
Vragen of meer weten?
Will helpt je graag verder

Uitdagingen omzetten in groeikansen

Er is een grote verantwoordelijkheid bij de voedingsindustrie neergelegd. Als machinebouwer en voedselproducent kan je dit ervaren als een last. Door de eerder genoemde uitdagingen te combineren met technologie kan digitale innovatie een groeikans opleveren.
Door de groeiende en veranderde vraag worden nieuwe markten gecreëerd. Nieuwe markten zijn ook nieuwe kansen. Voor een eindproducent kan inspelen op de actuele uitdagingen een voorsprong zijn in de markt.

Wanneer kan je digitale innovatie in de agrifood-sector inzetten?

Processen digitaliseren in agrisector en voedingsindustrie creëert kansen en geeft nieuwe inzichten. Data verzamelen, analyseren en inzetten geeft toegang tot verschillende toepassingen binnen de technologie.

Technologische innovaties kunnen helpen bij de volgende situaties:

  • Bedrijfsprocessen optimaliseren
  • Capaciteit verhogen
  • Productiesnelheid vergroten
  • Productontwikkeling
  • Ideeën beoordelen op haalbaarheid

Digitale innovatie als hulpmiddel

Digitalisering is de eerste stap om verschillende technologieën als oplossing te toetsen. Opzoek naar een oplossing? Dan is data het antwoord.

Veel bedrijven in de branche zien digitale innovatie als een drempel. Ondernemers gaan er vaak vanuit dat aan tijd, financiële middelen en capaciteit een gebrek binnen de organisatie is. Daarnaast is het voor veel bedrijven nog niet helder welke voordelen het heeft en blijft het een grijs gebied. Het grootste voordeel van digitalisering is dat je met het verzamelen en analyseren van data weloverwogen keuzes maakt. Hiermee voorkom je onnodige innovatiekosten.

Technologie als oplossing

Door data-analyse zijn er ontzettend veel mogelijkheden en kan je het op verschillende processen toepassen. Als organisatie wil je graag duidelijk hebben wat het oplevert. Hieronder lees je een aantal cases van bedrijven waarmee QING heeft samengewerkt.

Uitdaging: productie verduurzamen en procesoptimalisatie
Vraagstuk:
automatiseren van het sorteerproces van oesterzwammen
Toepassingen:
deep learning & data-analyse

Verbruggen Paddenstoelen is een biologische oesterzwamkwekerij met meer dan 40 jaar ervaring. Verbruggen heeft de wens om het productieproces nóg efficiënter en duurzamer te maken. Om gericht aan het werkte gaan wil het bedrijf zich focussen op het automatiseren van het sorteerproces. We zijn samen gaan kijken hoe de kwaliteit van oesterzwammen, door middel van beeldmateriaal, kunnen analyseren. Met deep learning en data-analyse is er waardevolle data verzameld en geanalyseerd. Het sorteerproces automatiseren heeft verschillende voordelen: het zorgt voor meer nauwkeurigheid, kostenbesparing en minder voedselverspilling. Deze data wordt vervolgens ook ingezet om oogsten efficiënter in te zetten en om het aanbod beter af te stemmen op de vraag.

De voordelen van deep learning:

  • Het onderscheidt organische producten zonder vaste vorm
  • Het is in staat om complexe patronen te doorgronden
  • De technologie is eenvoudig aan te passen mocht een product veranderen
Digitale-innovatie-voedingsindustrie

Uitdaging: productontwikkeling en productoptimalisatie
Vraagstuk:
systeem ontwikkelen dat het effect van omgevingsconditiesop de groei van kiemen vastlegt - Wageningen University & Research
Toepassingen:
conceptontwikkeling en simulatie

Bij Wageningen University & Research op de afdeling Plantfysiologie is onderzoek gedaan naar het effect van zout en waterschaarste op groei van kiemen en wortels. Tijdens het onderzoek is het belangrijk om de effecten van verschillende omgevingscondities op de groei vast te leggen. QING heefteen timelapse systeem ontwikkeld. Hiermee wordt de groei vastgelegd en gedocumenteerd. Om dit te realiseren is een conceptontwikkeling ontworpen endeze is door een simulatie bevestigd. Door middel van de simulatie is de werking van het systeem getest. Hiermee kregen we inzichten in de capaciteit en snelheid van het systeem. Door de inzichten van de simulatie kon het complete systeem gebouwd worden. Unieke eigenschappen van het timelapse systeem zijn:

  • Het besturingssysteem kan zelf wijzigingen en optimalisaties aanbrengen in het software.
  • Intervallen tussen cameraprofielen kunnen per batch getest en ingesteld worden.
Digitale-innovatie-voedingsindustrie

Uitdaging: productiecapaciteit verhogen
Vraagstuk:
stagnatie in aanvoer van lege dozen –Van Loon Vlees
Toepassingen
: digital twin en simulatie

Van Loon Vlees, gevestigd in Son en Eersel, verwerkt vlees tot consumentenproducten. In Son bevindt de productie en logistieke afwikkeling van voorverpakt vers vlees plaats. Een productielijn wordt met een geautomatiseerd aanvoersysteem van kartonnen dozen voorzien. Hierdoor beschikken de werknemers altijd over voldoende lege dozen voor het inpakken. De productie merkte op dat het aanvoersysteem van dozen de steeds hogere afzet niet meer kon bijhouden. QING heeft met behulp van een 3D simulatie software de productie nagebouwd en data verzameld. Er is o.a. gemeten hoe snel de medewerkers over nieuwe dozen kunnen beschikken en er zijn gegevens verzamelduit de lijnsnelheden. Op deze manier is er een helder beeld geschetst van de huidige situatie. Om het model te valideren is er productie gedraaid in de virtuele wereld. Er zijn verschillende scenario’s getest waarmee het proces van dozen aanleveren geoptimaliseerd kan worden. Door de scenario’s werden bottlenecks zichtbaar. De simulatie is helemaal data gedreven en ophaalbaarheid getoetst. Van Loon kan nu met zekerheid investeringen doen.

Digitale-innovatie-voedingsindustrie

Gecontroleerd innoveren

Voordat je definitief gaat investeren in digitale innovatie wil je alle voordelen, nadelen, kansen en risico’s helder hebben om onnodige innovatiekosten te voorkomen.

Meest voorkomende valkuil is om enthousiast te starten zonder concreet innovatieplan. Als ondernemer wil je risico’s zoals tijdverspilling en overbodige kosten voorkomen. Bij QING vinden we gecontroleerd innoveren belangrijk.
Hoe innoveer je gecontroleerd? Voor ieder innovatie vraagstuk kan je dit toepassen. Bij QING stellen we samen met jouw organisatie een Development Roadmap op. Met onze flinke dosis nieuwsgierigheid leveren wij innovatieve oplossingen. We blijven doorvragen tot we de juiste oplossing hebben. Met de Development Roadmap creëer je een sterke start van het innovatieproces. We maken samen een totaaloverzicht van probleem tot oplossing.

Benieuwd hoe QING jou kan helpen bij digitale innovatie? Neem gerust contact met ons op.

Bron: Rabobank

succes icon
Verstuurd
Bedankt! Je inzending is ontvangen!
Oeps, er is iets fout gegaan. Probeer het opnieuw.